Entertainment.

Jag har blivit hooked på ett teveprogram som alltid visas direkt när Björn gått till bussen på morgonen, och jag ligger i sängen och inte riktigt vet om jag ska somna om eller ej. Programmet går på åttan och heter "En plats i solen" och anledningen till att jag började kolla på det från början var väl att det inte riktigt fanns nåt annat att se på. För den som ej sett programmet, är det en dokumentär serie om par/personer från england som vill skaffa boende på soliga platser. I varje avsnitt får man följa personerna i deras programledarledda jakt på ett hus eller lägenhet. Nu kollar jag på det programmet varje morgon och för var dag som går fastnar jag mer och mer. Igår morse, när jag sett ett halvt avsnitt och somnat, drömde jag att jag var på en söderhavsö med massor av sol och strand och bad. Jag önskar att jag någon gång får uppleva ett varmt land igen. Kanske till sommaren, för då är Sverige varmt!
Okej, där tappade jag väl tråden lite. Men för var dag som går stör jag mig även mer och mer på programmet. På hur britterna hela tiden, och ja, då menar jag hela tiden, säger "isn't it". "Oh, this is a nice size kitchen, isn't it?", varpå den de talar med sig själv till svarar "yes it is, isn't it".

Britter har även ett trevligt sätt att använda verbet "entertain" på. I morgonens avsnitt tittade ett par på ett hus med "open plan kitchen", något paret gillade för att "it's very good for our entertaining". Detta gäller då att de gillar att ha fester, men jag kan inte låta bli att få en bild i huvudet. Ja, det handlar om att underhålla gäster när man har ett sådant kök, men när jag tänker underhållning ser jag paret stå och jonglera med potatisar och äpplen i köket till galen musik medan gästerna sitter i matsalen och ser på i väntan på maten.

Så vill jag ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback